على قاضى عسكر

76

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

پس از صدور اين اطلاعيه ، متأسفانه هيچ‌گونه حركت جدّى در جهان اسلام براى وادار كردن سعوديان در پذيرش ترميم قبور و حفظ آثار تخريب‌شده صورت نمىپذيرد و در نتيجه فشار دولت سعودى بر شيعيان افزايش يافته ، به‌شكلى كه در شب هفتم محرم 1347 ه . ق . مدير شرطهء سعودى با تعدادى سرباز به محل برگزارى عزادارى شيعيان ايران حمله و اسباب و وسايل آنجا را غارت مىكند و سيّدى از سادات حجاج ، به‌نام حاجى سيد محمد باقر را با كمال اهانت و زجركشيده به زندان مىبرد . « 1 » و سختگيرى نسبت به حجاج ايرانى روزبه‌روز بيشتر مىشود . در گزارش كنسولگرى ايران در جده ، به تاريخ 28 محرم 1347 ، چنين آمده است : « . . . مأمورين حكومت حجاز در مدينهء منوره و در مكه مكرمه ، با حجاج ايرانى بسيار سختگيرى كردند و نمىگذاشتند كه حجاج به آزادى ، خودشان زيارت حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله و زيارت ائمهء اطهار عليهم السلام در بقيع به عمل بياورند و وعده‌هايى كه حكومت داده بود ، ابداً موقع اجرا نگذاشت ، بلكه به خلاف پيشتر ، خيلى سخت‌گيرى مىنمايد . متروكات امواتِ حجاجِ ايرانى را ، كه همه را در مكه معظمه به‌واسطهء مأمورين بيت‌المال ضبط كرده‌اند ، تاكنون به جنرال قنسولگرى نفرستاده‌اند . . . لهذا از براى تأمين حقوق و شؤون

--> ( 1 ) . اسناد روابط ايران و عربستان سعودى ، ص 69